Reglement recreatieve volleybalcompetitie Schakel-Zonnestraal 2024-2025
Art. 1. Doel van deze volleybalcompetitie
Het doel van deze volleybalcompetitie bestaat er in een competitie in te richten tussen verschillende ploegen uit de Westhoek, om de volleybalsport te beoefenen door recreatieve ploegen in een aangename, ontspannen, hoffelijke, sportieve en toch competitieve sfeer.
Art. 2. Afwijkingen van de internationale volleybal spelregels
Alle wedstrijden worden gespeeld volgens de richtlijnen van het internationaal volleybalreglement. In de afwijkende artikels, die later vermeld worden, heeft dit reglement (van Schakel-Zonnestraal) voorrang.De spelregels zijn geldig, zowel voor vrouwelijke als mannelijke deelnemers.Overal waar over spelers wordt gesproken, wordt hiermee ook speelsters bedoeld.
Art. 3. Inschrijving
Een ploeg die wenst deel te nemen aan dit tornooi, maakt dit bekend aan één van de bestuursleden. Dit jaarlijks ten laatste op 15 augustus. De ploegverantwoordelijke ontvangt daarna ieder jaar opnieuw een uitnodiging tot deelname.
Art. 4. Registratie spelers en leden
Er is geen beperking op het totaal aantal spelers. Het is echter aangeraden om minstens met 8 (acht) spelers te zijn per ploeg. Een speler kan slechts deelnemen aan de wedstrijden, wanneer hij/zij is aangesloten bij een ploeg, door het bestuur erkend. Iedere ploegverantwoorlijke MOET een spelerslijst indienen bij begin van de competitie.
De spelerslijst omvat Naam, Voornaam, geboortedatum, adres, telefoonnr, ploegnaam en email adres. De spelersijst dient door de pleogverantwoordelijke up to date te worden gehouden tijdens de competitie. In kader van de GDPR-wetgeving worden de gegevens van de spelers enkel gebruikt of verwerkt bij doeleinden met betrekking tot het volleybaltornooi ' Schakel-Zonnestraal'. Deze ledenlijst kan enkel door het bestuur geconsulteerd worden en wordt nooit vrij gegeven. De gegevens van het bestuur, de ploegen met zijn ploegverantwoordelijken en de scheidsrechters worden wel offline aan elkaar overgemaakt. Kwestie van elkaar toch te kunnen contacteren bij bepaalde situaties.
Art. 5. Beperking voor de spelers
Spelers of speelsters, ouder dan 17 jaar, mogen geen actief spelend lid zijn, of geweest zijn, van een officiële volleybalcompetitie in hetzelfde competitiejaar.
Er wordt enkel ingegrepen door het bestuur bij klacht. Indien een wedstrijd werd gespeeld en er komt nadien een klacht, dan zal het bestuur de klacht behandelen, rekening houdend met dit artikel. Iedere speler/speelster wordt geacht dit reglement te kennen !
Spelers mogen tijdens hetzelfde competitiejaar ook niet zijn ingeschreven bij 2 ploegen van dezelfde reeks in deze competitie.
Art. 6. Aansluitingsbijdragen, kosten en vergoedingen
• De jaarlijkse aansluitingsbijdrage per ploeg bedraagt € 250. Dit bedrag kan elk jaar opnieuw aangepast worden na stemming op de algemene vergadering.
Deze aansluitingsbijdrage moeten per overschrijving betaald worden voor de start van de competitie, en dit op eenvoudig verzoek. Het rekeningnummer van het Schakeltornooi: BE29 3630 0194 2464 (BIC: BBRUBEBB).
• € 20 wordt aangerekend aan de ploeg die afwezig was of forfait heeft aangevraagd. Dit bedrag wordt op eenvoudig verzoek betaald.
• Iedere vaste of vrijwillige scheidsrechter ontvangt, per effectief gefloten wedstrijd € 20,00. Zijn/haar rekeningnr. dient hij/zij over te maken aan de penningmeester. De uitbetaling gebeurt halverwege, en op het einde van ieder seizoen.
Art. 7. Verzekering
Aan de inrichters kan geen enkele verantwoordelijkheid ten laste gelegd worden. Alle verzekeringen, zowel "burgerrechtelijke verantwoordelijkheid" als "persoonlijke verzekering", moeten door de spelers/ploeg zelf afgesloten worden.
De algemene vergadering gaat akkoord dat er een aansprakelijkheids verzekering voor het bestuur wordt genomen en vastgelegd.
Art. 8. Ploegafgevaardigde
Elke ploeg wordt geleid door een ploegafgevaardigde. Alle beslissingen voor zijn ploeg worden door hem/haar genomen. Hij/zij zetelt tevens in het bestuur van deze volleybalcompetitie. De ploegverantwoordelijke is verantwoordelijk voor:
• Het betalen van bijdragen
• Het verwittigen van de leden betreffende de te spelen wedstrijden en de eventuele wijzigingen
• De orde en de tucht in de zaal, kleedkamers, douches zowel voor, tijdens en na de wedstrijden Het is aan te bevelen dat hij zich door zijn leden laat bijstaan voor deze verschillende taken. Er moet binnen de ploeg een vaste vervanger voor de ploegafgevaardigde worden aangeduid, die zijn taken kan overnemen in geval van afwezigheid of overmacht.
• Aanwezig zijn op de verplichte jaarlijkse algemene vergadering. Hij/zij mag zich laten vertegenwoordigen door zijn vervanger of één van de leden van zijn ploeg.
Art. 9. Scheidsrechter
Onze organisatie beschikt over een vaste ploeg scheidsrechters, echter beperkt in aantal. Daarom kan aan de verschillende ploegen die deelnemen aan het tornooi gevraagd worden om een speler uit de eigen groep aan te duiden om een wedstrijd te leiden. Dit kan enkel het geval zijn wanneer hun ploeg niet moet spelen op dat ogenblik. Iedere ploeg is verplicht te zorgen voor ten minste twee scheidsrechters die uiteraard op de hoogte moeten zijn van de officiële spelregels en van de speciale richtlijnen van dit reglement. De scheidsrechters krijgen per wedstrijd een vergoeding (€ 20). Hun rekeningnummer dient gekend te zijn bij de penningmeester. Een scheidsrechter mag in principe niet optreden in een wedstrijd waarbij zijn eigen ploeg betrokken is, behalve indien de aangeduide scheidsrechter afwezig is en er een akkoord is tussen beide ploegen.Er wordt verwacht dat de scheidsrechter een eerlijke en onpartijdige leiding neemt. Tegen zijn beslissing is geen verhaal mogelijk zolang hij geen inbreuk pleegt op de voorschriften van dit reglement.Van de spelers wordt geëist dat ze de beslissingen van de scheidsrechter zonder meer aanvaarden.Wanneer er zich een incident of incidenten voorgedaan hebben tijdens of na een wedstrijd dan zal de voorzitter hiervan op de hoogte gebracht worden. De uitslag van de wedstrijd wordt opgetekend op een hem ter beschikking gesteld wedstrijdblad. Dit wedstrijdblad moet ten laatste de dag na de gespeelde wedstrijd aan de secretaris of een bestuurslid worden overgemaakt. Dit kan uiteraard ook per mail of per bericht naar schakelzonnestraal@gmail.com of jeanpierre.anita@skynet.be
Art. 10. Klassering
• De ploeg die de wedstrijd wint met 3-0 of 3-1 of 3-2 krijgt 3 punten.
• De ploeg die de wedstrijd verliest met 3-2 krijgt 2 punten
• De ploeg die de wedstrijd verliest met 3-1 krijgt 1 punt.
• De ploeg die de wedstrijd met FORFAIT verliest, krijgt MIN 1 (één) punt. De benadeelde ploeg krijgt in dit geval 3 punten.
• De rangschikking wordt opgesteld naargelang het aantal behaalde punten. Bij gelijk aantal punten wordt de volgorde bepaald volgens het aantal gewonnen wedstrijden. Is er dan nog volledige gelijkheid dan telt het setgemiddelde (= aantal gewonnen sets gedeeld door het aantal verloren sets). Bij eventuele verdere gelijkheid is het resultaat van de laatst gespeelde wedstrijd tussen de betrokken ploegen beslissend.
Art. 11. Opstelling van de kalender
In de maand juli krijgen de ploegen een uitnodiging tot inschrijving aan het tornooi. De inschrijvingen sluiten af ten laatste op 20 augusutus. Eind augusutus of begin september van ieder jaar worden de ploegafgevaardigden opgeroepen voor de verplichte algemene vergadering. Afwezigheid kan worden beboet met een administratieve kost. Nadien kan iedere ploegverantwoordelijke 2 data ( weekend?) opgeven waarbij zijn/haar ploeg niet kan spelen tijdens de eerste ronde. Deze 2 data dienen te worden overgemaakt per email aan schakelzonnestraal@gmail.com en dit ten laatste tegen de algemene vergadering.
Voor de opmaak van de kalender van de 2° ronde, zal de ploegverantwoordelijke, in de loop van de maand december, per mail gevraagd worden naar 2 data waarop niet kan gespeeld worden. De ploegverantwoordelijke dient binnen de week antwoord te geven op deze mail.
Art. 12. Uitgestelde wedstrijden
Wegens de beperkingen die er bestaan in verband met de beschikbaarheid van de sporthallen, kan een wedstrijd niet worden uitgesteld. Een ploeg die een wedstrijd niet kan spelen of niet speelt, verliest deze wedstrijd met forfaitcijfers: 3 - 0. De tegenpartij wint dan uiteraard met 3 - 0 cijfers en krijgt hiervoor 3 (drie) punten. De verliezer krijgt in dit geval MIN 1 (één) punt. Indien een ploeg voorziet een wedstrijd te moeten afgelasten, dan moet de ploegafgevaardigde de volgende personen verwittigen: de voorzitter, de ploegafgevaardigde van de tegenpartij, de aangeduide scheidsrechter, de zaalverantwoordelijke van de sporthal waar de match plaats zou hebben. De forfaituitspraak volgt dan automatisch, en wordt beboet met administratieve kost ten nadele van de afwezige ploeg. Bij overmacht of bij geschil beslist het bestuur over deze zaak, eventueel in samenspraak met alle ploegafgevaardigden uit dezelfde reeks. De beslissing van de voorzitter is bindend.
Opgelet ! Sommige zalen kunnen niet meer last minute worden geannuleerd.
Art. 13. Aantal op te stellen spelers
Een wedstrijd wordt gespeeld met 2 keer 6 (zes) spelers.Er kunnen maximum 12 (twaalf) spelers per ploeg aan één wedstrijd deelnemen.Indien er echter 4 (vier) spelers per ploeg aanwezig zijn bij het aanvangsuur, wordt de wedstrijd gestart. Iedere verdere speler die opdaagt, mag, na een time out, onmiddellijk opgesteld worden tot zijn ploeg volledig is. Indien één of beide ploegen niet met vier spelers aanwezig zijn, een kwartier na het voorziene aanvangsuur, volgt er een forfaituitslag voor één of beide ploegen.De aanwezige spelers mogen dan een vriendenwedstrijd spelen onder elkaar.
Art. 14. Wisselspelers
Iedere ploeg heeft recht op 6 (zes) spelerswissels per set.Een wisselspeler kan per set slechts eenmaal in de plaats van één bepaalde basisspeler worden opgesteld en omgekeerd ook.Willekeurige spelerswissels zijn dus niet meer toegelaten.Er is echter één uitzondering die een uitzonderlijke wissel toelaat en dat is wanneer een speler zich kwetst en niet meer verder kan spelen.
Art. 15. Nethoogte
Mannen- en gemengde ploegen: 2,43 m. Damesploegen tegen elkaar: 2,24 m.
Art. 16. De wedstrijdbal
Iedere ploeg moet in het bezit zijn van minstens één goede ( officiële) gekleurde lederen wedstrijdbal. De thuisploeg (eerste ploeg vermeld volgens de kalender) levert de wedstrijdbal. Het moet een gekleurde bal zijn. Het is echter de scheidsrechter die uiteindelijk beslist met welke bal gespeeld zal worden.De druk (spanning) van de bal werd gewijzigd en moet nu tussen 0,300 en 0,325 kg/cm² bedragen.
Art. 17. De ploegen
Er is geen beperking wat betreft het aantal ingeschreven spelers per ploeg. Per wedstrijd kunnen er echter maximum 12 (twaalf) spelers per ploeg opgesteld worden.
Art. 18. De uitrusting van de spelers
Het is wenselijk dat de spelers optreden in uniforme truitjes; dit is echter niet verplicht. Er zijn geen borst- of rugnummers vereist, doch, indien mogelijk, aan te raden. Het is verboden voorwerpen of sieraden te dragen die het risico inhouden verwondingen te veroorzaken of kunstmatig voordeel te bieden aan een speler.
Art. 19. De punten
Er wordt gespeeld volgens het RPS (Rally Point System) = iedere afgeronde fase is punt. Alle sets worden gespeeld volgens dit principe. Een set wordt gewonnen door de ploeg die het eerst 25 punten behaalt met een minimum verschil van 2 punten, zonder limiet. Bij 2-2 setstand wordt een beslissende set gespeeld naar 15 punten met een minimum verschil van 2 punten, eveneens zonder limiet.
In de herencompetitie kan er gemengd aangetreden worden met een maximum van 2 dames per set. De gemengde ploeg krijgt een voorgift van 1 punt/set per aantredende dame op voorwaarde dat die speelster in kwestie de ganse set speelt. Gezien er maximum slechts met 2 dames/set kan aangetreden worden is de voorgift dan ook beperkt tot maximum 2 punten.
Art. 20. De opstelling
Niettegenstaande de spelers geen genummerde truitjes dragen, moet iedereen toch zijn juiste opstelling innemen bij de opslag. De voorspelers moeten voor hun respectievelijke achterspelers staan en de middenspelers moeten tussen de rechtse en de linkse spelers staan. In geval dat een ploeg maar vijf spelers heeft, zijn er drie voorspelers en twee achterspelers. In geval een ploeg slechts uit vier spelers bestaat, zijn er drie voorspelers en één achterspeler, namelijk de speler die de laatste opslag voor zijn ploeg heeft uitgevoerd.
Art. 21. De balaanrakingen
Wanneer twee of drie ploegmaats de bal gelijktijdig en correct aanraken, worden er twee of drie toetsen aangerekend (uitgezonderd bij het blok). Indien de bal slechts door één speler wordt aangeraakt, wanneer twee of drie ploegmaats de bal proberen te spelen, wordt er maar één toets aangerekend. Een botsing tussen twee ploegmaats is geen fout. Wanneer er een gelijktijdige balaanraking gebeurt tussen tegenstrevers, boven het net en de bal in het spel blijft, heeft de ontvangende ploeg terug recht op drie nieuwe balaanrakingen. Indien de bal na bovenvermelde fase echter buiten het speelveld valt, begaat de ploeg aan de overzijde waar de bal valt, de fout. Indien een bal boven het net geblokkeerd wordt tussen twee tegenstrevers wordt er gewoon verder gespeeld, de kant waar de bal valt heeft het recht nog drie balaanrakingen te doen.
Art. 22. De overschrijding van het net
Tijdens het blokken is het toegelaten de bal aan de andere zijde van het net aan te raken, op voorwaarde dat de speler het spel van de tegenstander niet verhindert vóór of tijdens zijn aanvalsactie. Na een aanvalsactie mag een speler met de hand de bovenkant van het net overschrijden op voorwaarde dat de aanraking van de bal in zijn eigen speelruimte gebeurt.
Art. 23. De bal gaat over het net, buiten de antennes
Een bal in de richting van de vrije zone van de tegenstrever, die het verticaal vlak van het net, geheel of gedeeltelijk buiten de doorgangsruimte heeft overschreden, mag worden teruggespeeld binnen het kader van de regelmatige aanrakingen, op voorwaarde dat: Het speelveld van de tegenstrever niet wordt aangeraakt door de speler en de teruggespeelde bal het verticale vlak van het net opnieuw overschrijdt buiten de doorgangsruimte en langs dezelfde kant van het speelveld. De tegenstrever mag deze actie niet verhinderen.
Art. 24. Het contact met het net
Iedere aanraking van het net is een fout.
Art. 25. Uitvoeren van de opslag
De bal moet geslagen worden met één hand of met om het even welk deel van de arm, nadat hij omhoog geworpen of losgelaten werd uit de hand(en) en voor hij eender welk ander deel van het lichaam of het speelveld raakt.Het aanraken van het net door de bal bij de opslag is toegelaten.
Art. 26. Het wedstrijdblad
Iedere speler moet persoonlijk zijn naam en handtekening inschrijven op het wedstrijdblad voor hij het speelveld betreedt.Hiermede verklaren de spelers dat ze in orde zijn wat betreft alle verzekeringen, zowel burgerlijke verantwoordelijkheid als persoonlijke verzekering. Er wordt ook herinnerd dat de inrichters geen enkele verantwoordelijkheid kan worden ten laste gelegd.
Art. 27. Het bestuur
De Algemene vergadering vormt het bestuur van Schakel-Zonnestraal . Ieder ploeg heeft 1 afgevaardigde in het bestuur. De afgevaardigde mag/kan zich laten vervangen. Iedere afgevaardigde of zijn vervanger heeft 1 stem in de algemene vergadering. Bij gelijkheid van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
Naast het bestuur wordt er een dagelijks bestuur samengesteld. Het dagelijks bestuur wordt verkozen door de algemen vergadering. Ieder lid kan zich kandidaat stellen voor het dagelijks bestuur. Ook scheidsrechters en een door de algemene vergadering gekozen externe persoon kan als verkozene toe treden tot het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur zorgt voor het opstellen van de kalender, het voorzien van scheidsrechters, het verzorgen van de rangschikking, het financieel beheer van de FV Schakel-Zonnestraal,... . Het dagelijks bestuur bestaat uit minimum twee (2) personen ( belangrijk voor de subsidies). Het huidig dagelijks bestuur is samengesteld uit voorzitter, ondervoorzitter, secretaris, financieel beheerder en 2 bestuursleden. Elk jaar dient het dagelijks bestuur bekrachtigd te worden door de algemen vergadering. Een lid van het dagelijks bestuur kan wegens veelvuldige afwezigheden of wanbeheer door de algemene vergadering uitgesloten worden.
Het dagelijks bestuur wordt om de twee jaar verkozen. Ieder lid van de algemene vergadering kan zich kandidaat stellen om toe te treden tot het dagelijks bestuur. De leden van de algemen vergadering zijn steeds herkiesbaar.
Art. 28 Erkende sportvereniging en subsidies
Een sportvereniging in de gemeente De Panne heeft recht op subsidies. Je kan pas genieten van subsidies als je door de gemeente erkend wordt als sportvereniging. Echter dient de meerderheid (helft +1) van het bestuur woonachtig te zijn in de gemeente De Panne.